Sollicitatieproject Maart 2013

Kalsbeek leerlingen solliciteren met hulp van Kiwanis naar nieuwe baan

Mijn eerste sollicitatiegesprek! Die ervaring beleefden 47 leerlingen van het Kalsbeek VMBO locatie Bredius afgelopen week. Op vrijdag mochten de leerlingen opdraven voor een heuse sollicitatie commissie van een team van 11 leden van “Kiwanis Woerden het Groene Hart” en werden ze onderworpen aan een levensecht sollicitatiegesprek. Na het gesprek volgde de beoordeling van de commissie: een lijst met plus- en minpunten van het gesprek en een rapportcijfer. Voor de meeste leerlingen was het de eerste keer dat ze zich op deze manier moesten presenteren en werden beoordeeld.

Daar was het nodige aan vooraf gegaan. Onder begeleiding van de docenten Jan Gras en Jan van Stuivenberg hadden zij advertenties gezocht, sollicitatiebrieven geschreven en waren zij allemaal uitgenodigd om hun brief in een persoonlijk gesprek nader toe te lichten.

Jan Gras blikt na afloop van de sessie tevreden terug. De leerlingen kwamen na de gesprekken bij hem langs. “Deze gesprekken hebben echt betekenis voor de leerlingen. Zonder uitzondering zag ik emoties bij elke leerling: de een was blij omdat het goed ging, de ander keek sip omdat er de nodige leermomenten waren: het was erg nuttig voor iedereen.”

Henk Akse, Voorzitter van Kiwanis Woerden, voegt daar aan toe: “Wij vinden het geweldig leuk om de leerlingen deze ervaring mee te geven. Het past ook goed in de doelstelling van onze club: kinderen steunen in hun persoonlijke ontwikkeling, hun lot helpen verbeteren en dan vooral eenvoudig en dichtbij.”

Deel deze post