Sollicitatieproject Maart 2011

Leerlingen consumptief leren solliciteren bij Kiwanis Woerden

Op vrijdag 4 maart was het dan zover: zo’n 38 leerlingen consumptief kwamen na een gedegen voorbereiding naar Concordia voor hun individuele proef sollicitatiegesprek.Een heuse sollicitatiecommissie gevormd door steeds twee leden van Kiwanis Woerden Groene Hart – onderdeel van een mondiale serviceclub met als motto ‘serving the children of the world’- ontving de leerlingen. Ondanks de soms opspelende zenuwen voor zo’n ‘officieel gesprek’ brachten de leerlingen het er goed vanaf en zagen ze hun inspanningen bekroond met een certificaat. Maar belangrijker nog: ze deden nuttige ervaringen op voor hun verdere stappen naar de arbeidsmarkt. Kiwanis en de Kalsbeek werken op dit vlak al langer samen en hebben een zestal van deze sollicitatieprojecten achter de rug. Deze keer was de coördinatie vanuit de Kalsbeek in handen van Jan Gras. Op school oefenen de leerlingen in het schrijven van een brief en het opzoeken van vacatures. Vacaturetekst, brief en CV moesten 18 februari bij Kiwanis binnen zijn. Vervolgens gaat Kiwanis aan de slag: iedere leerling ontvangt een e-mail met uitnodiging voor het gesprek; leerlingen die op een niet passende functie hebben gesolliciteerd of niet alles (soms helemaal niets) hebben ingeleverd krijgen een reminder; de sollicitatieteams worden gevormd etc. Op de dag zelf ontvangen de sollicitatieteams -goed voorbereid- de toekomstige bakkers, chauffeurs, beauty hostesses, koks en nog veel meer beroepsgroepen. Daarbij gaat het bij de beoordeling in eerste instantie al om belangrijke basisvaardigheden: Is de sollicitant op tijd; Is zijn of haar kleding verzorgd; Stelt iemand zich netjes voor en kijkt hij/zij je aan? In het gesprekje van ongeveer een kwartier wordt naar motivatie voor de functie en het bedrijf gevraagd en wordt de leerling uitgedaagd om met voorbeelden aan te geven waarom deze geschikt is. Vaak ontstaat een goed gesprek en blijken de leerlingen dit heel goed te kunnen uitleggen. Meestal blijkt dat ze dat mondeling veel beter kunnen dan schriftelijk: Aan hun brieven mankeert nog wel eens wat. Sommigen weten al echt wat ze in hun werkzame leven willen gaan doen en kunnen daar met passie over vertellen. Anderen hebben nog moeite om hun belangstelling en geschiktheid met overtuiging te brengen. Een enkeling denkt zich er gemakkelijk vanaf te kunnen maken en merkt dat direct in het gesprek en het beoordelingsresultaat. Na dit gesprekje beraadt de sollicitatiecommissie zich even waarna de leerling gevraagd wordt om weer in de zaal terug te komen. Dan wordt het gesprek en de brief geëvalueerd en ontvangt de leerling het certificaat met cijfer en een aantal gouden tips voor een volgende brief en een sollicitatiegesprek ‘voor het echie’. Het was weer een geslaagde en leuke dag: Voor de leerlingen om ervaring op te doen met solliciteren; Voor de Kiwanis-leden (die hiervoor graag een vrije dag opnemen van hun werk) om hun kennis van arbeidsmarkt en maatschappij in te zetten voor jongeren. Enkele weken later ontving Kiwanis nog een door de leerlingen zelf gebakken taart als bedankje.